Siin on toodud korduma kippuvad küsimused seoses coachinguga ning vastuseid nendele küsimustele. Mida Sa sooviksid coachinga seoses teada? Küsi palun julgesti, see on üks ilmatuma põnev teema.
- Mis on coaching?
Coaching (eesti keeles: kootsing) on meetod, mis aitab Sul saavutada Sulle olulisi eesmärke. Tähtsal kohal kogu sellel teel oled Sina ise, coach (edutreener, koots) on vaid abiline, kes aitab Sul eesmärke defineerida, toetab Sind ning aitab üle saada võimalikest tagasilöökidest.
Kui coaching kokku võtta kolme sõnaga, siis coaching on:
- Soovide harutamine konkreetseteks tegevussammudeks
- Võimaluste leidmine, kuna Sa ise tunned ennast kõige paremini
- Toetamine, julgustamine ning hoolimine eesmärgi poole liikumisel
Termin „coach“ on pärit spordimaailast ning tähendab treenerit. Samuti tähendab „coach“ ka sõidukit, näiteks kaugsõidubuss, mis viib Sind ühest kohast teise. Mõlemad tähendused on väga märgilised sellele, mida coachingu sessiooni ajal tehakse või kuhu välja jõutakse. Ka kõige pikem teekond algab teadmisest kuhu jõuda ning esimesest sammust.
- Kes tulevad coachingu sessioonile ning miks?
Rahvusvaheline Coachingu Föderatsioon (International Coaching Federation, ICF) on selle kokku võtnud väga kenasti.
Inimesed kasutavad coache seetõttu, et:
- Nad soovivad enamat
- Nad tahavad areneda
- Nad soovivad, et see oleks lihtne
Coachid aitavad inimestel saavutada kõiki kolme soovi ning jõuda tulemuseni kiiresti.
- Mille poolest coaching erineb mentorlusest või konsultatsioonist?
Coaching on soovide ja lahenduste otsimine inimese seestpoolt. Coachitav ise teab, mida ta soovib ning leiab parima võimaliku viisi selle teostamiseks. Metorlus on pigem kogenud kolleegi poolt „käe pulsil hoidmine“, keegi kes näitab, suunab ja aitab Sind toetudes oma (tööalasele) kogemusele. Konsultatsioon on sarnane mentorlusega selles mõttes, et konsultant pakub Sulle lahendusi, annab soovitusi, mis suunas liikuda või mida teha.
Samuti võib antud teemat vaadelda ka ajakasutuse kontekstist ehk kes kui palju sessiooni ajal räägib. Coachingu sessioonil võiks suhe olla 20% vs. 80% kliendi kasuks. Mentorluse ja konsultatsiooni puhul võib see suhe olla 50% vs. 50% või isegi 20% vs. 80% mentori või konsultandi kasuks.
Ükski nendest meetoditest pole oma olemuselt üksteiset parem, küsimus on pigem, mis teemale Sa soovid leida lahendust? Näiteks, kui Sa libedaga kukud, pole Sul mõtet tõtata coachi juurde vaid ikkagi traumapunkti (konsultant), kes Sulle vajalikku esmaabi annab. Coachi juurde võib jõuda näiteks küsimusega, mida annaks ette võtta, et edasipidi Sa libedal tänaval ei kukuks?
- Kui pikad on coachingu sessioonid?
Üldiselt on hea planeerida 50 – 60 minutit sessioonile. Koolitusel on küll räägitud, et 30 minutit on juba piisavalt hea, kuid reaalselt inimestega töötades, julgen küll öelda, et 30 minutit jääb natuke väheks. See võib olla seotud meie kultuuriruumiga või sellega, et avaneme pigem aeglasemalt.
- Mida coachingu sessiooni ajal tehakse?
Kõige üldisem vastus on, et toimub dialoog, kus coach küsib küsimusi ning coachitav vastab nendele. Olukorrale ei anta hinnangud, ei surgita minevikus, miks asjad on niimoodi läinud vaid fookus on lahenduste leidmisel. Coachingu sessioon on üles ehitatud kindla loogika alusel, kus erinevatel etappidel sõltuvalt olukorrast rohkem või vähem peatutakse. Mõnikord ei toimugi sessioon istudes, vaid saab ruumis ringi liikuda, kõik ikkagi vaid seepärast, et sessioonist oleks Sulle võimalikult palju kasu. Ole ka selleks valmis.
- Kas coachingut saab teha ka telefoni või Skype’i teel?
Jah, põhimõtteliselt küll, see on maailmas, muide, väga populaarne. Mu esimene eelistus on siiski kokkusaamine, kuna seal on sessiooni kasutegur oluliselt kõrgem, kuid võime coachida ka telefoni või Skype’i teel, kõik sõltub olukorrast.
- Kas coaching võib kedagi kahjustada?
Ma arvan, et mitte, kuna pakutud lahendused tulevad inimese enda seest ning Sina ise oled endale kõige parem abiline, enda soovide ja tegevuste eest otsustaja. Sa oled endaga elanud juba sünnist saati ning tõenäoliselt tunned ennast kõige paremini.
Edasi lugemiseks, palun kliki Sulle antud hetkel sobilikule teemale: klientide tagasiside, minu lugu.